גרטה, מצאנו לך שידוך!

היי גרטה, איך שם בשטוקהולם? מקווים שאת חוגגת כמו שצריך. אנחנו יודעים שאת עסוקה בלהציל את העולם, אבל רק רצינו לאחל מזל טוב. אז… מזל טוב? שיהיה לך גיל 19 שמח! ואוי, איך שכחנו? מצאנו לך שידוך מהסרטים (או מסרטים הדוקומנטריים, אם את מתעקשת, זה ברור לנו שאת לא בחורה של קיטש…) 

אז ככה, תראי… אנחנו יודעים שבדרך כלל לא מרגשים אותך דברים כאלו, אבל תני לזה צ'אנס, סמכי עלינו! מצאנו ביניכם לא מעט קווי דמיון… ממש כמוך, גם הוא שוודי, וגם לו אכפת מאיכות הסביבה וברמה גבוהה, יש לו אמירה על זמנית והוא משתמש בחומרים טבעיים בלבד. חוץ מזה, גם הסטייל ייחודי שלו שמושפע מהשורשים הסקנדינביים. בדיוק כמוך, גם הוא מתקיים מתוך פילוסופיית החופש להיות עצמך. אבל לפני שנספר לך עליו, בואי נספר לקוראים שלנו עוד קצת עליך?

למרות שנולדה לזמרת אופרה ולשחקן, עולם הבידור פחות אטרקטיבי עבורה, כך ששירים מעודדים או בינג'ים של סרטי קומדיה לא הצליחו לעודד אותה כשהייתה בת שמונה והחלה לפתח תסמיני דיכאון; עד כדי שהפסיקה לדבר ולאכול, מה שהוביל לאובדן כעשרה קילוגרמים ממשקלה בתוך חודשיים. הסיבה: אדישות העולם כולו למשבר האקלים שאליו נחשפה דרך המדיה.

כשעברו כבין שלוש לארבע שנים, החלימה מהדיכאון והחליטה לתעל אותו לטובת הצלת הכדור. גרטה פרצה לתודעה הציבורית כשהחלה להיעדר מבית הספר ולמחות על ההתעלמות מהנושא שכל כך חשוב לה. אם לא יהיה לילדים כדור ארץ לחיות בו, בשביל מה ללכת לבית הספר? הרי שבית הספר צריך פלנטה להתקיים עליה. הוריה היו פחות נלהבים בנוגע להברזות מספסל הלימודים, אבל תמכו ברצון שלה להביע עמדה בנחרצות בנוגע לנושא שכל כך חשוב לה. על מנת להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלהם, הם אפילו עברו איתה לאורח חיים טבעוני, והחליטו לוותר על טיסות, מה שהוביל לוויתורים אליהם נדרשה אימה כזמרת אופרה בקריירה בינלאומית.

כשבקיץ 2018 התרחשו בשוודיה גלי חום רבים ושריפות, הפגינה ליד בית הנבחרים של המדינה כשאחזה בשלטה האייקוני: "שביתת בתי הספר למען האקלים!" - למאבק הצטרפו תלמידים נוספים מכל רחבי העולם שהתבוננו בהערצה בדרך שבה קראה תיגר על מנהיגי העולם, שלדבריה איבדו את רוח ההנהגה מזמן.

ב-2019, התארחה באינטרו האלבום של להקת The 1975, עבורו כתבה את נאומה, אותו ביצעה באלבום לרקע מנגינתם המכשפת:

ממש עכשיו אנחנו בתחילתו של משבר אקלים, ואנחנו צריכים לקרוא למצב בשמו: מקרה חירום. אנחנו צריכים להכיר בכך שאין לנו את המצב בשליטה, ושעדיין אין לנו את כל הפתרונות, אלא אם כן, פירושם של הפתרונות הללו, הוא שאנחנו פשוט נפסיק לעשות דברים מסוימים.

אנחנו חייבים להודות שאנחנו מפסידים בקרב הזה, עלינו להכיר בכך שהדורות הוותיקים נכשלו. כל התנועות הפוליטיות בצורתן הנוכחית נכשלו. אבל המין האנושי עדיין לא נכשל! כן, אנחנו נכשלים, אבל עדיין יש זמן להפוך את הכול. אנחנו עדיין יכולים לתקן את זה. עדיין יש לנו את הכול בידיים שלנו. אם לא נזהה את הכשלים הכוללים של המערכות הנוכחיות שלנו, כנראה שאין לנו סיכוי.

אנו עומדים בפני אסון של סבל בלתי מדובר עבור כמויות אדירות של אנשים, ועכשיו זה לא הזמן לדבר בנימוס או להתמקד במה שאנחנו יכולים או לא יכולים להגיד. עכשיו זה הזמן לדבר ברור. פתרון משבר האקלים הוא האתגר הגדול והמורכב ביותר שהמין האנושי אי פעם התמודד איתו. הפתרון העיקרי, לעומת זאת, הוא כל כך פשוט שאפילו ילד קטן יכול להבין אותו: עלינו להפסיק את פליטת גזי החממה שלנו. 

או שנעשה את זה, או שלא. אתם אומר ששום דבר בחיים אינו שחור או לבן. אבל זה שקר, שקר מסוכן מאוד. או שאנחנו מונעים התחממות של 1.5 מעלות, או שלא. או שאנחנו נמנעים מלהפעיל את תגובת השרשרת הבלתי הפיכה הזו מעבר לשליטה אנושית, או שלא. או שאנחנו בוחרים להמשיך בתור הציוויליזציה שלנו, או שלא. זה שחור או לבן ככל שיהיה. כי אין אזורים אפורים כשזה מגיע להישרדות.

עכשיו, לכולנו יש ברירה. אנו יכולים ליצור פעולת שינוי שתשמור על תנאי החיים למען הדורות הבאים. או שנוכל להמשיך בעסקים שלנו כרגיל, ולהיכשל. זה תלוי בכם ובי, וכן, אנחנו צריכים שינוי מערכתי, ולא שינוי אינדיבידואלי. אבל אתם לא יכולים לקבל אחד בלי השני.

אם תסתכלו בהיסטוריה, כל השינויים הגדולים בחברה התחילו על ידי אנשים מהעם, אנשים כמוכם וכמוני, לכן, אני מבקשת מכם בבקשה להתעורר ולאפשר את השינויים הנדרשים. 

לעשות את המיטב זה כבר לא מספיק טוב. כולנו חייבים לעשות את הבלתי אפשרי לכאורה. כיום אנו משתמשים בכ-100 מיליון חביות נפט בכל יום. אין פוליטיקה שתשנה את זה. אין כללים לשמירת הנפט הזה באדמה. אז, אנחנו לא יכולים עוד להציל את העולם על ידי משחק לפי הכללים. כי צריך לשנות את הכללים הכול צריך להשתנות, וזה צריך להתחיל היום.

אז, כולם שם בחוץ, הגיע הזמן לאי ציות אזרחי. הגיע הזמן למרוד."'

ועכשיו, אחרי שסיפרנו לכם, הקוראות והקוראים, על גרטה, נחזור לפטפט איתה קצת. אז מה אם זה רק בדמיון שלנו?

בנוגע לשידוך שהבטחנו בתחילת הכתבה, הרשי לנו להכיר לך את מארק או'פולו. לא, לא מדובר באדם, אנחנו מתנצלים אם הבנת אחרת, אבל היי, בואי נודה באמת. אם היית מותג אופנה, היית MARC O'POLO. ואם מותג האופנה הזה היה אדם, הוא היה את?

שניכם שוודים? צ'ק! שניכם ספציפית משטוקהולם? צ'ק! לשניכם אכפת מאיכות הסביבה? צ'ק! לשניכם אכפת מהמלחמה במשבר האקלים ובהתחממות כדור הארץ? צ'ק! צ'ק! צ'ק! אז שנספר לך עליו?

המותג השוודי שנולד בלב הבירה ב-1967, מביא לקהלו הנאמן כבר מאז, עוד לפני שאקולוגיה נכנסה לאופנה, בגדים ידידותיים ושיקיים שמשדרגים את הלוקים היומיים. העדפתו ברת הקיימא של בית האופנה לשימוש בחומרים טבעיים, איכות הביצוע והפריטים המיוחדים מאפיינים את הסגנון האינדיבידואלי שלו שניתן להבחנה בכל לוק קיצי או חורפי.

בין הפריטים שיכולים להתאים גם לגברים וגם לנשים, אפשר למצוא סוודרים בצבעי פסטל או אפודות ווסט בסגנונות קווילט מנצחים. האהובות עלינו, אגב, הן הפולו השטופות, החגורות הקלועות וכל הטי שירטים והחולצות שמעוצבות במוטיבים והדפסים בהשראת היקר לנו מכל: הטבע.

ב"ונדום", אנו מגבירים את שיתופי הפעולה עם מותגים ידידותיים לסביבה! יש לנו כדור אחד, וצעד אחר צעד, נשמור עליו יחד. החל מ-LIU JO; המותג האיטלקי שקורא לגלות את העולם ולשנות אותו, עד לMARC O'POLO; מותג העל שמציל את כדור הארץ מאז 1967 או פרויקט KARL CARES מבית האופנה של מעצב העל האגדי - קארל לגרפלד.

You may also like

צפייה בהכל
Example blog post
Example blog post
Example blog post